Gå vidare till innehåll

Produktinspiration

Vad är ett silikonbehandlat renskinn? Hur sköter man sitt renskinn på bästa sätt?

av Robin Simonsson 24 Apr 2025

Vi säljer endast de bästa renskinnen på marknaden. Det finns några enkla argument för detta:

Ett lågkvalitativt, torkat renskinn kan upplevas ruggigt och stelt. Utan silikonbehandling är undersidan sträv, kan kännas hård och är skinnet är svårt att vika ihop och hantera. Ett sådant renskinn går alldeles utmärkt att använda utomhus och uppskattas av många då det trots allt är funktionellt, innebär en viss mysfaktor och har ett lägre pris. Man ska dock komma ihåg att dessa är svårare att underhålla och tenderar att slitas snabbare och därmed "håra av sig" fortare.

Skinnen vi säljer har mjuk undersida, i folkmun en "silikonbehandling" som egentligen innebär en beläggning som man har lagt på undersidan för ökat fuktmotstånd.

De viktigaste faktorerna för att få en lång livslängd på sitt renskinn är:

  • Lufta och torka alltid ordentligt innan förvaring. Använd inte varmluftstork eller dylikt. Låt det torka naturligt.

  • Om skin­net blir fuktigt (t.ex. vid regn eller efter vinteräventyret) – låt det lufttorka plant, gärna på ett luftigt underlag. Rulla aldrig ihop ett blött renskinn, det har en tendens att klistra ihop sig på baksidan i beläggningen!

  • Undvik stark värme och direkt solljus

  • Låt det inte ligga i starkt solsken en het sommardag; det torkar helt enkelt ut skinnet och med tiden kommer det börja tappa hår
  • Förvaring på sval, torr plats. Förvara skinnen löst vikt eller hängda på väggen i ett svalt rum.

Man ska alltid komma ihåg att oavsett kvalité så är ett renskinn på ett sätt alltid en färskvara. Rätt omhändertaget blir ditt renskinn en hållbar, vacker inredningsdetalj och följeslagare i många år – både inomhus och under utomhusanvändning.

Föregående inlägg
Nästa inlägg

Tack för att du prenumererar

Denna e-post är redan registrerad

Handla utseende

Välj alternativ

Back In Stock Notification
Köpvillkor
Köp- & leveransvillkor Genom att genomföra ett köp hos oss så godkänner du ett avtal. Du godkänner i ditt köp att vi får lagra dina kunduppgifter, samt att vi har rättigheter att använda dina uppgifter att komma i kontakt med dig gällande ditt köp. Nedanför detta följer våra köp- & leveransvillkor. Vi tillhandahåller varor inom Norr- och Västerbotten med leverans via Early Bird och Bussgods. Vid leveranser till övriga Sverige använder vi oss av Postnord med kylelement i lådorna. Har ni frågor, tveka inte att ringa oss på 0920-25 45 55. Hur levereras min beställning? I Norrbotten och delar av Västerbotten tillämpas Early Bird via NTM. Det innebär att varorna levereras hem till din dörr eller brevlåda. I de fall Early Bird inte delar ut till just din adress så tillämpar vi uthämtning på närmaste Bussgodsterminal.  Övriga Sverige levereras med postnord. Vi packar din beställning med så kallade frysgelpåsar så varorna håller temperaturen hela vägen. Vi skickar ut beställningar måndagar och tisdagar för att minimera risk för extra mellanlagring. Du får avisering av transportören att din leverans är på väg på det telefonnummer eller e-postadress som du angav vid order. Om ditt paket inte ankommit 4 dagar efter denna avisering, ber vi dig kontakta oss. 1.1 Allmänt Köpvillkoren gäller dig som är kund hos Lappsimon (Juridiskt Bolagsnamn: Bodens Kött och Vilt AB). Kund blir du igenom att godkänna våra köpvillkor samt att lägga en beställning igenom vår webbshop. 1.2 Beställning Beställningen sker via vår hemsida lappsimon.se Vi har rätten att häva en beställning om vi skulle misstänka bedrägeri, beställaren måste även vara myndig. Priser och ändrad produktinformation justeras löpande, dessa ändringar annonseras på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljningar, ändringar i innehållet samt fel i informationen på hemsidan. Vi reserverar oss rätten till avtalsfrihet. 1.3 Leveransdag Leverans sker normalt inom 1-5 arbetsdagar. Under högtider såsom Jul och Påsk kan leveranstiden komma att förlängas. Vi behöver minst 5 arbetsdagar innan Julafton och Skärtorsdag för att säkerställa att leverans hinner komma fram innan respektive högtid. Har ni specifika behov kring leveransdatum ber vi att få bli uppmärksammade om detta via t.ex. e-post till oss eller ett telefonsamtal till 0920-25 45 55.  Vi ber dig ha ordernummer tillhands vid kontakt med oss angående din beställning. Skulle du efter din beställning få förhinder att ta emot din order under närmaste dagarna, kontakta oss omgående om du skulle vilja stryka eller flytta ordern. Vid avbokning ser vi gärna att du häver ditt köp inom 24 timmar efter orderläggning. 1.4 Leveranstillfället Hemleverans privatperson: Leveransen måste tas om hand omgående av er som beställer redan vid ankomst. Vid hemleverans kommer varorna till dörren. Är ni inte hemma och kan ta emot varorna kan de komma att lämnas utanför dörren eller i brevlåda. Ni lämnar fullmakt att detta får ske genom att beställa från oss. I de fall som varorna inte kunnat delas ut eller lämnas vid dörren och hamnar hos ombud så förbinder ni er att hämta ut dessa inom 24 timmar efter att ni fått avisering från transportören. 1.5 Leveranskostnader(företagsleverans) Då vi har en minimum-gräns vid leveranser för vad man måste handla för (minst 1800 kr/order) tas ingen fraktavgift ut. 1.6 Reklamation Det är ditt eget ansvar att kontrollera så inga varor är skadade och att vakuumförpackningarna är hela. Anmärkningar ska göras senast samma dag eller dagen efter leverans till tel: 0920-25 45 55. Som underlag gäller fotodokumentation som skickas till oss via mail(order@lappsimon.se) eller överenskommet telefonnummer. Vid fel sker ersättning efter avtal oss emellan. Senare klagomål godkännes inte då felet ska ha uppstått under packning eller leverans. 1.7 Om leveransen inte kommer Om utebliven leverans sker på grund av felaktighet som orsakats av Bodens Kött och Vilt / Lappsimon så har du rättigheten att häva ditt köp (om inte senare leverans godkännes). 1.8 Innehåll av våra varor Produkter som innehåller krydda eller dylikt finns innehållsförteckningen på varje förpackning, samt i produkt beskrivningen på hemsidan. Varorna är livsmedel av kylvara högst +4 grader och förvaras enligt förpackningens anvisningar. 1.9 Betalning Betalning sker via Klarna. I de fall som upphämtning på vårt lager är tillämpat och betalning ej är godkänd så kan kort och swish tillämpas. Fakturering kan ske mot företag efter sedvanlig kreditprövning, alternativt förskottsbetalning. 1.10 Ångerrätt Ångerrätt gäller inte för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Detta enligt lagen om distansavtal samt avtal utanför affärslokaler. 1.11 Personuppgifter När du har godkänt ditt köp hos oss godkänner du även att vi får lagra dina personuppgifter. Lagringen av personuppgifter är enbart för att vi ska kunna sköta köp och leverans. Även för att vi ska kunna kommunicera med dig. Vi har inga rättigheter att lämna ut dina uppgifter till en tredje part utan ditt godkännande. 1.11 Kundservice Om du skulle ha några frågor, behöva hjälp med din beställning eller har synpunkter så är du välkommen att ringa oss. Våra telefontider är vardagar mån-fre mellan kl. 07:00 - 16:00 eller e-post. Mail: order@lappsimon.se Tel: 0920-25 45 55 1.12 Förhinder Vi reserverar oss mot förhinder att leverera om omständighet som vi inte kan kontrollera skulle ske. Som till exempel konflikter med arbetspart, strejk, oväder, trafikstörningar, trafikolyckor, katastrofer eller liknande händelser.
this is just a warning
Logga in