Gå vidare till innehåll

Produktinspiration

Hur fungerar det egentligen i ett rökeri? Från rå köttdetalj till färdig delikatess!

av Robin Simonsson 24 Apr 2025

Vårt hantverk är vår stolthet 

Det är något särskilt med att kliva in i vårt rökeri. Redan i dörröppningen möts man av den tunga, runda doften av björk och al – ett doftminne som satt sig djupt i både väggar och hjärtan. För oss som jobbar här varje dag är det inte bara en arbetsplats. Det är en levande historia.

Vår berättelse började för över 100 år sedan. Då, som nu, handlade det om att ta till vara på köttet från fjäll, skog och slätt – och förädla det med respekt, tålamod och kunskap. Rökning var inte bara ett sätt att bevara maten, det var en konstform. Och det är den fortfarande.

I vårt anrika rökeri tar vi inga genvägar – varje steg i processen sker med omsorg och enligt gammaldags traditioner. Först torrsaltas köttet noggrant för hand för att framhäva smaken och ge en naturlig hållbarhet. 

När saltningen är klar hängs köttet sedan på ställningar eller läggs på galler, beroende på vad som passar bäst för just den detaljen.

Sedan röker vi köttet långsamt med antingen björk- eller alspån. De olika varianterna av spån ger olika karaktärer för rökningen i sig. Det vi vill åstadkomma varje gång är en djup, rund och karaktärsfull smak – oavsett om det gäller rökt renstek, rökt torkat renkött eller någon annan specialitet. Allt sker enligt gamla metoder där känsla, erfarenhet och råvarans karaktär styr processen.

Det är ett hantverk i varje led – från första upphängning till sista rökslinga.

Vi tror att det är just det våra kunder känner i smaken – att här finns något som inte går att kopiera. Ett stycke av historien, infångad i varje rökpuff och varje tugga. Röken bär vår historia och det är av högsta intresse för oss att förvalta denna känsla.

Föregående inlägg
Nästa inlägg

Tack för att du prenumererar

Denna e-post är redan registrerad

Handla utseende

Välj alternativ

Back In Stock Notification
Köpvillkor
Köp- & leveransvillkor Genom att genomföra ett köp hos oss så godkänner du ett avtal. Du godkänner i ditt köp att vi får lagra dina kunduppgifter, samt att vi har rättigheter att använda dina uppgifter att komma i kontakt med dig gällande ditt köp. Nedanför detta följer våra köp- & leveransvillkor. Vi tillhandahåller varor inom Norr- och Västerbotten med leverans via Early Bird och Bussgods. Vid leveranser till övriga Sverige använder vi oss av Postnord med kylelement i lådorna. Har ni frågor, tveka inte att ringa oss på 0920-25 45 55. Hur levereras min beställning? I Norrbotten och delar av Västerbotten tillämpas Early Bird via NTM. Det innebär att varorna levereras hem till din dörr eller brevlåda. I de fall Early Bird inte delar ut till just din adress så tillämpar vi uthämtning på närmaste Bussgodsterminal.  Övriga Sverige levereras med postnord. Vi packar din beställning med så kallade frysgelpåsar så varorna håller temperaturen hela vägen. Vi skickar ut beställningar måndagar och tisdagar för att minimera risk för extra mellanlagring. Du får avisering av transportören att din leverans är på väg på det telefonnummer eller e-postadress som du angav vid order. Om ditt paket inte ankommit 4 dagar efter denna avisering, ber vi dig kontakta oss. 1.1 Allmänt Köpvillkoren gäller dig som är kund hos Lappsimon (Juridiskt Bolagsnamn: Bodens Kött och Vilt AB). Kund blir du igenom att godkänna våra köpvillkor samt att lägga en beställning igenom vår webbshop. 1.2 Beställning Beställningen sker via vår hemsida lappsimon.se Vi har rätten att häva en beställning om vi skulle misstänka bedrägeri, beställaren måste även vara myndig. Priser och ändrad produktinformation justeras löpande, dessa ändringar annonseras på hemsidan. Vi reserverar oss för slutförsäljningar, ändringar i innehållet samt fel i informationen på hemsidan. Vi reserverar oss rätten till avtalsfrihet. 1.3 Leveransdag Leverans sker normalt inom 1-5 arbetsdagar. Under högtider såsom Jul och Påsk kan leveranstiden komma att förlängas. Vi behöver minst 5 arbetsdagar innan Julafton och Skärtorsdag för att säkerställa att leverans hinner komma fram innan respektive högtid. Har ni specifika behov kring leveransdatum ber vi att få bli uppmärksammade om detta via t.ex. e-post till oss eller ett telefonsamtal till 0920-25 45 55.  Vi ber dig ha ordernummer tillhands vid kontakt med oss angående din beställning. Skulle du efter din beställning få förhinder att ta emot din order under närmaste dagarna, kontakta oss omgående om du skulle vilja stryka eller flytta ordern. Vid avbokning ser vi gärna att du häver ditt köp inom 24 timmar efter orderläggning. 1.4 Leveranstillfället Hemleverans privatperson: Leveransen måste tas om hand omgående av er som beställer redan vid ankomst. Vid hemleverans kommer varorna till dörren. Är ni inte hemma och kan ta emot varorna kan de komma att lämnas utanför dörren eller i brevlåda. Ni lämnar fullmakt att detta får ske genom att beställa från oss. I de fall som varorna inte kunnat delas ut eller lämnas vid dörren och hamnar hos ombud så förbinder ni er att hämta ut dessa inom 24 timmar efter att ni fått avisering från transportören. 1.5 Leveranskostnader(företagsleverans) Då vi har en minimum-gräns vid leveranser för vad man måste handla för (minst 1800 kr/order) tas ingen fraktavgift ut. 1.6 Reklamation Det är ditt eget ansvar att kontrollera så inga varor är skadade och att vakuumförpackningarna är hela. Anmärkningar ska göras senast samma dag eller dagen efter leverans till tel: 0920-25 45 55. Som underlag gäller fotodokumentation som skickas till oss via mail(order@lappsimon.se) eller överenskommet telefonnummer. Vid fel sker ersättning efter avtal oss emellan. Senare klagomål godkännes inte då felet ska ha uppstått under packning eller leverans. 1.7 Om leveransen inte kommer Om utebliven leverans sker på grund av felaktighet som orsakats av Bodens Kött och Vilt / Lappsimon så har du rättigheten att häva ditt köp (om inte senare leverans godkännes). 1.8 Innehåll av våra varor Produkter som innehåller krydda eller dylikt finns innehållsförteckningen på varje förpackning, samt i produkt beskrivningen på hemsidan. Varorna är livsmedel av kylvara högst +4 grader och förvaras enligt förpackningens anvisningar. 1.9 Betalning Betalning sker via Klarna. I de fall som upphämtning på vårt lager är tillämpat och betalning ej är godkänd så kan kort och swish tillämpas. Fakturering kan ske mot företag efter sedvanlig kreditprövning, alternativt förskottsbetalning. 1.10 Ångerrätt Ångerrätt gäller inte för varor som snabbt kan försämras eller bli för gamla. Detta enligt lagen om distansavtal samt avtal utanför affärslokaler. 1.11 Personuppgifter När du har godkänt ditt köp hos oss godkänner du även att vi får lagra dina personuppgifter. Lagringen av personuppgifter är enbart för att vi ska kunna sköta köp och leverans. Även för att vi ska kunna kommunicera med dig. Vi har inga rättigheter att lämna ut dina uppgifter till en tredje part utan ditt godkännande. 1.11 Kundservice Om du skulle ha några frågor, behöva hjälp med din beställning eller har synpunkter så är du välkommen att ringa oss. Våra telefontider är vardagar mån-fre mellan kl. 07:00 - 16:00 eller e-post. Mail: order@lappsimon.se Tel: 0920-25 45 55 1.12 Förhinder Vi reserverar oss mot förhinder att leverera om omständighet som vi inte kan kontrollera skulle ske. Som till exempel konflikter med arbetspart, strejk, oväder, trafikstörningar, trafikolyckor, katastrofer eller liknande händelser.
this is just a warning
Logga in